Op zaterdag 21 juni is er in de basiliek te Hulst een tentoonstelling van echte iconen en van reproducties. Deze tentoonstelling wordt gehouden in het kader van het “Jaar van het Religieus Erfgoed”. Landelijk is er opgeroepen om op deze dag de kerken open te houden. Op de tentoonstelling staan iconen rond de Christus, de persoon van Maria, Johannes de Doper, de apostelen en diverse andere thema's. Tevens zal er een iconenschilderes tonen op welke wijze een icoon tot stand komt.

Op diezelfde zaterdag is er 's avonds om 19.00 uur in de basiliek een eucharistieviering volgens de Byzantijnse liturgie. Voorgangers zijn pastoor Ton Sip, vader Iwan Moiseitsiik uit Wit-Rusland en diaken Wim Tobé. Het Angelskijkoor uit Gent-Drongen zal haar muzikale medewerking verlenen o.l.v. ir. Christine Van Laere. De meeste gesproken en gezongen teksten zijn in de Nederlandse taal. Liturgieboekjes zijn voor iedereen voorhanden, zodat de viering op de voet is te volgen. De Byzantijnse of Oosterse Liturgie is enigszins uitgebreider dan de Westerse kerkdiensten; beiden zijn verbonden met de kerk van Rome.

Op donderdag 19 juni is er 's avonds om 19.30 uur in de grote zaal van de pastorie in Hulst een informatiebijeenkomst over iconen, gewoonten en gebruiken in de liturgie en de Oosterse kerken ter voorbereiding op de tentoonstelling en de liturgie in de basiliek.