Hulst geschiedenis baseliekzoDe thematiek van de landelijke monumentendag is: “Sporen uit het verleden”.
In het Jaar van het Religieuze Erfgoed is dit een uitdaging voor de basiliek, waar eerder dit bijzondere jaar de opening plaats had voor de Provincie Zeeland.
Sporen liggen er maar genoeg.
De werkgroep die deze dagen heeft voorbereid wil de bezoekers vooral wijzen op de sporen uit het verleden middels grafstenen die in de basiliek in tientallen verspreidt liggen op de grond. Aan enkele ervan wordt bijzondere aandacht besteed vanwege de tekst of stijl of andere bijzonderheid. Een lijst met alle grafstenen is voorhanden.
Sporen zijn er ook van de afgebrande toren in de 19e eeuw en de vernieling van de voorlaatste toren die thans vervangen door de huidige betonnen elementen, die de basiliek thans siert. Filmbeelden begeleiden dit stukje historie.
Ook het carillon draagt eigen sporen mee uit het verleden mee. Het is thans vijftig jaar in gebruik en het komt van de Expo van Brussel, waar het een plaats heeft gekregen in het paviljoen van het Vaticaan.
Zaterdagmiddag om drie uur gaat onder alle omstandigheden een concert door vanaf de kerktoren en bij slecht weer in de basiliek van beiaardiers met een blazersensemble en solo.
Monumentendag duurt twee dagen in de basiliek. Ook op zondag staan de materialen opgesteld; er is echter geen torenbeklimming mogelijk en geen rondleidingen in de basiliek.
Er zijn op deze monumentendagen ook diverse nevenactiviteiten: er is op zaterdag gelegenheid om de toren te beklimmen en er zijn rondleidingen in de basiliek. Op zondag is wel de koorkerk is geopend ter bezichtiging en er wordt twee dagen lang de laatste kans gegeven in dit jaar om het museumgedeelte van de basiliek in de Librije te bezoeken.
Op zaterdagdag is er een georgansieerde fietstocht langs diverse kerken in de regio, die vanwege monumentendag dan ook geopend zijn.