090907 open monumentendagOp de hieronder vermelde dagen en tijdstippen zijn de volgende monumenten gratis opengesteld voor het publiek :

Op zaterdag 12 september 2009 van 10.00- 17.00 uur:

• Basiliek H. Willibrordus, Steenstraat 2, Hulst
  • Stadhuis, Grote Markt 21, Hulst
  • Landshuis, Steenstraat 37, Hulst
  • Museum de Vier Ambachten, Steenstraat 28, Hulst
  • Protestantse Kerk te Hulst, Houtmarkt 11, Hulst
  • Hof te Zande Kerk, Willem de Zwijgerlaan 2, Kloosterzande
  • Meester van der Heijden Groeve, Kerkpad, Nieuw Namen
  • H. Joseph-kerk, Hulsterloostraat 76, Nieuw Namen
  • H. Cornelius-kerk, J. de Waalstraat 23, Lamswaarde

Op zondag 13 september 2009 van 12.00- 17.00 uur

• Basiliek H. Willibrordus, Steenstraat 2, Hulst
  • Stadhuis, Grote Markt 21, Hulst
  • Landshuis, Steenstraat 37, Hulst
  • Museum de Vier Ambachten, Steenstraat 28, Hulst
  • Stadsmolen, Malenbolwerk, Hulst
  • Hof te Zande Kerk, Willem de Zwijgerlaan 2, Kloosterzande
  • Meester van der Heijden Groeve, Kerkpad, Nieuw Namen

Bij alle monumenten is een gastheer/gastvrouw aanwezig voor deskundige uitleg.
In diverse monumenten worden tevens rondleidingen gegeven door de aanwezige gastheren/gastvrouwen.

Wat is er allemaal te zien en te doen?

H. Willibrordus-basiliek te Hulst
De tentoonstelling met als titel: "Parochies in het land van Hulst op de kaart" toont historische kaarten en foto's van locaties van verdwenen kerken. Ook worden de wapenschilden van abdijen in de glas-in-lood-ramen toegelicht. Daarnaast is er een tentoonstelling met als titel "De elementen van het sacrament van de eucharistie " in de librije.
Op zaterdag van 10.00-16.00 uur en op zondag van 15.00-16.30 uur is er elk half uur een rondleiding door de Basiliek

Beklimming toren van de basiliek
U kunt op zaterdag van 10.00-16.00 uur elk uur onder begeleiding van een gids de grote toren van de kerk beklimmen. Let op: de beklimming is vanwege de aard van de klim niet geschikt voor kleine kinderen en degenen, die om welke reden dan ook minder goed ter been zijn.

Museum de Vier Ambachten te Hulst
Het Museum verzorgt de tentoonstelling: "De Cisterciencers in Groot Hulst".

Hof te Zande Kerk te Kloosterzande
De Hof te Zande Kerk organiseert de tentoonstelling "De Uithof op de kaart". Daarnaast zijn er onder begeleiding van een medewerker van St. landschapsbeheer Zeeland op zaterdag om 13.00 en om 15.00 uur een tweetal rondwandelingen rondom de Hof te Zande Kerk (wandeling op zondag via een routebeschrijving).

Stadsmolen te Hulst
Op zondag kunt u bij de Stadsmolen naast de opengestelde molen ook genieten van met molenmeel gebakken pannenkoeken met koffie.

H. Cornelius-kerk te Lamswaarde
De toren van de pas gerestaureerde kerk is te beklimmen.

Internationale Fotowedstrijd voor de Jeugd
Aan Open Monumentendagen is een Internationale Fotowedstrijd verbonden voor jongeren tussen de 10 en 18 jaar. Uitleg en deelnameformulieren zijn verkrijgbaar bij de VVV te Hulst (Steenstraat 37).

Gratis busvervoer
Op zaterdag 12 september 2009 is i.v.m. Open Monumentendagen via financiƫle steun van de Provincie Zeeland het streekvervoer per bus in de Provincie Zeeland gratis. Het gratis busvervoer geldt uitdrukkelijk alleen tot de provinciegrens.

Fietsroute
Voor de fietsers is er bij de VVV te Hulst een fietsroutebeschrijving tussen de monumenten beschikbaar. De route maakt gebruik van het fietsknooppuntsysteem. Voor meer info: http://www.openmonumentendag.nl/