op 1 maart 2011 in het conferentiecentrum Bovendonk.

Liturgische momenten rond Doopsel, eerste heilige Communie en Vormsel.

110215 studiedag liturgieNamens de Diocesane commissie voor liturgie in ons bisdom Breda nodig ik u uit voor de jaarlijkse studiedag Liturgie, die thematisch aansluit bij het bisdomproject rond de sacramenten: Tekens van de levende Heer. Op deze studiedag liturgie gaan we namelijk in op de liturgische momenten tijdens de voorbereiding op de drie initiatiesacramenten. In de catechetisch voorbereiding op deze sacramenten zijn in de meeste parochies naast de liturgie van het sacrament liturgische momenten voorzien in de voorbereiding (communie en vormsel) of in de nazorg (doopsel). Zo kennen de meeste parochies presentatievieringen en terugkomvieringen voor de communicanten en vormelingen. Sommige parochies nodigen de ouders met een dopeling uit voor een viering rond het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis). Bij de vormgeving van deze vieringen kan het ritueel van de initiatie van volwassenen (het catechumenaat) met zijn drie liturgische stappen ons inspireren. Tijdens de studiedag willen we de mogelijkheden die het ritueel van het catechumenaat ons biedt verder verdiepen.
Dr. T Schilling leidt de dag in met een lezing over de orde van dienst voor de viering van de in initiatiesacramenten voor volwassenen. Hij licht de structuur van deze orde van dienst toe en wijst ons op mogelijkheden voor de vormgeving en opzet van de parochiële catechese bij de voorbereiding van de initiatiesacramenten voor kinderen. Aan hem is gevraagd dit theoretisch verhaal te illustreren met voorbeelden uit de parochiepastoraal.
Een tweede inleiding wordt verzorgd door prof. dr. G. Rouwhorst. Hij staat stil in zijn lezing bij de vraag hoe de orde van dienst van de volwasseneninitiatie de parochie kan inspireren bij de vormgeving van de liturgische vieringen tijdens de voorbereiding van kinderen op de eerste communie en het vormsel. Ook in deze lezing wordt er aandacht geschonken aan toepassingsmogelijkheden in de liturgische praktijk van de parochiële sacramentenvoorbereiding.
In het middaggedeelte kunnen deelnemers kiezen voor een werkwinkel. Vier werkwinkels gaan dieper in op de liturgische vormgeving van de voorbereiding van één van de initiatiesacramenten. Wij hopen u te mogen begroeten op de studiedag Liturgie.

Namens de diocesane commissie voor liturgie,
Myriam de Jong-Smits medewerker liturgie,
pastorale dienstverlening bisdom van Breda

Programma studiedag liturgie 2011

9.30 uur: inloop met koffie en thee
10.00 uur: opening en welkom
10.05 uur: moment van gebed en zang
10.15 uur: lezing over het thema ‘Ingroeien in het katholiek geloof en Kerk' vanuit catechese invalshoek door dr. Timothy Schilling
11.00 uur: pauze
11.15 uur: lezing over het thema ‘Ingroeien in het katholiek geloof en Kerk' vanuit liturgie invalshoek door prof. dr. Gerard Rouwhorst
12.00 uur: mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de inleiders
12.30 uur: lunch met mogelijkheid de boekenmarkt te bezoeken
13.30 uur: workshop rond het sacrament van het doopsel onder leiding van pastoor F. van Hees
Workshop rond de eerste communie onder leiding van dr. T. Schilling
Workshop rond de vormselmap onder leiding van deken P. de Rooij en mevrouw M. de Jong-Smits
Workshop rond het catechumenaat onder leiding van diaken Eugène Brussee
14.30 uur: koffie en thee tijdens de workshop
15.30 uur: korte verslaglegging van de workshops door de begeleiders
15.45 uur: moment van gebed en zang
16.00 uur: sluiting en goede thuisreis

Praktische informatie:
De studiedag vindt plaats in het conferentiecentrum Bovendonk,
Hofstraat 8, Hoeven, T 0165 507550

De financiële bijdrage voor deze dag bedraagt € 20,00 inclusief koffie, thee en uitgebreide lunch. Dit bedrag is na overleg te declareren bij de besturen. Het bedrag dient bij de ingang van het conferentiecentrumgebouw contant betaald te worden.
Overmaken via inschrijving middels de administratie van het bisdom is niet mogelijk. Er zal bij betaling een kwitantie verstrekt worden.

Voor de studiedag dient u zich vóór 20 februari 2011 aan te melden door:

• bericht te sturen onder vermelding van naam, adres, functie, parochie. naar studiedag Liturgie,
    t.a.v Secretariaat bisdom van Breda
    Postbus 90.189
    4800 RN Breda
  • of een verzend e-mail o.v.v. naam, adres, functie, parochie naar .
  • of via de website www.bisdombreda.nl onder de link ‘formulieren'

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Myriam de Jong-Smits, medewerker liturgie van de pastorale dienstverlening bisdom van Breda, T 076 52 23 444, e-mail: .