Zondag 3 april 2016 staat er na de eucharistieviering een groep mensen aan de uitgang van de basiliek aan de kant van de markt. Op dat tijdstip zie je over het algemeen niet zo veel mensen stilstaan bij de basiliek. Meestal lopen er veel bezoekers door Hulst en passeren de kerk of nemen een kijkje binnen.

Deze keer was er een bijzondere aanleiding. Deze week werd er een beeld van Omer Gielliet in de tuin van de basiliek geplaatst, voorstellende paus Franciscus. De aanleiding tot het maken van het beeld is de toespraak van paus Franciscus op het Italiaanse eilandje Lampeduso. Omer Gieliet vindt de toespraak van de paus erg bemoedigend. Hij roept hier op tot “broederlijke solidariteit” met de vluchtelingen uit Afrika en Azië, en veroordeelt de “globalisering van de onverschilligheid”.

Het beeld was aanvankelijk bedoeld om in België geplaatst te worden, maar dit ging niet door. John Jansen, een bekende van onze vicevoorzitter van de parochie H. Maria Sterre der Zee, de heer Bosman, bood het aan. Aanvankelijk was de gedachte het beeld tussen de drie bomen of links van de hoofdingang van de basiliek te plaatsen, maar het werd de plaats wat het nu is, daar het beeld een zodanige ondersteuning nodig had, dat het beeld niet tussen de bomen kon geplaatst worden. Het is een mooi plaatsje in de tuin van de basiliek geworden. Het beeld staat voor iedereen centraal en is door iedereen te bekijken.

Het beeld is van hout, ongeveer 800 kg zwaar. Het was dus nodig dat het beeld goed werd ondersteund. Geduld was een schone zaak. Het weer werkte ook niet mee, want het moest wel droog zijn voor het uitharden van het cement.
Begin april was dit rond. Vervolgens kwam er een heftruck om het beeld te plaatsen. Jacques Leegstratenstond met fototoestel in de aanslag en ook om alles in goede banen te leiden, maar beiden vielen van de heftruck. Gelukkig beeld en Jacques niet op of onder elkaar.
Het beeld is een beetje beschadigd en terecht gekomen vóór een auto.
Fototoestel van Jacques bleef ook niet heel. Jacques gelukkig wel zo ver het verhaal vertelt.
Met vereende krachten is het beeld met wat ondersteuning hier en daar op zijn plaats gekomen. De politie kwam ook nog kijken en sloot even de straat af voor de veiligheid.
160403 inzegening beeld paus franciscus
Vandaag 3 april was dan de inzegening van het beeld, waar ons het verhaal van het beeld van Franciscus werd verteld in aanwezigheid van zo’n 50 belangstellenden door pastoor Wiertz. Het beeld is ingezegend onder de eerste voorjaarszon.