Herinnert u zich nog de Vastenactie van 2018 en 2019? Onze parochie maakte zich toen sterk voor het Nyabondo-project in Kenia, waar hulp werd gezocht voor aanschaf van materialen en hulpmiddelen voor een kliniek waar kinderen en volwassenen met een beperking worden opgevangen. In navolging van de Zusters Franciscanessen van Sint Anna in Oudenbosch wilde het project kinderen met een handicap een zo stabiel mogelijke basis geven, zodat ze kunnen uitgroeien tot zelfstandige en krachtige volwassenen. In de kliniek van Nyabondo wordt nu voor de nodige operaties en onderwijs gezorgd. Omdat het project is ingebed in een groter geheel, dat al jarenlang zijn waarde heeft bewezen, is de kliniek mede met ‘onze hulp` verder tot bloei gekomen.

Enige getuigenissen van kinderen die konden worden geholpen

In het westen van Kenia, nabij Lake Victoria, ligt het dorpje Nyabondo. Een uur rijden ten zuiden van Kisumu. Hier is opvanghuis ´Nyabondo Rehabilitation Centre’ gevestigd voor gehandicapte kinderen. Dit opvanghuis bestaat sinds de jaren 60 en wordt geleid door Keniaanse nonnen van de Orde van Franciscanen van Sint Anna. De Zusters Franciscanessen van deze orde in Oudenbosch staan in nauw contact met zuster Ludovena, de administrator van het project in Kenia. Zij vertelt: “Het doel van ons project was om de nodige apparatuur en hulpmiddelen aan te kopen zodat de zusters en de helpende Flying Doctors hun werk nog beter kunnen uitvoeren.” Tot dan werd gebruik gemaakt van tweedehandsmateriaal dat kwalitatief soms te wensen overliet.
Vanuit Hulst hebben we ons steentje bijgedragen om zoveel mogelijk kinderen een goede, volwaardige toekomst te bieden. Op het verlanglijstje van de zusters voor hun ziekenhuis stonden een microscoop, operatiezaallamp, aangepaste schoenen (voor poliopatiënten), een suction-machine, materialen om hulpmiddelen te maken (o.a. krukken, braces en rollators), lakens en dekens, een röntgenapparaat en watertanks. Samen verzamelden we genoeg geld in met onze acties zodat nieuwe apparatuur voor mensen met een handicap (zowel mentaal als fysiek) aangekocht kon worden. In de Keniaanse samenleving hebben deze mensen het heel moeilijk. Beperkingen worden nog te vaak gezien als een straf van God en kinderen worden daarom nog te vaak weggestopt of zomaar aan hun lot overgelaten.
De Zusters Franciscanessen van Sint Anna hebben de kinderen een zo stabiel mogelijke basis geboden, zodat ze nu kunnen uitgroeien tot zelfstandige, krachtige volwassenen. Ze zorgen voor de nodige operaties en voor gedegen onderwijs. Hierna volgen een aantal persoonlijke getuigenissen van kinderen die hulp ontvingen en daardoor weer een toekomst kregen.

“I am 20 Years old. I came from Kisumu County. For many years I have been having problem with my broken leg, my parents could not afford money for x-ray and we have been forced to pay cash money but when I came to Nyabondo centre for the disabled, it was done freely and now the doctor was able to do surgery on me. I am very happy and grateful to all the donors and praying for good health.”
Mary Atieno

“I am a lady of 25 years old. I am happy to get the x-ray services at Nyabondo centre for the disabled since for years, we have been travelling to Sigowet Hospital just for x-ray and that is 60km away from here. You can imagine with broken leg you are told to bring x-ray and this distance only makes you more than sick and to make it worse on a motor bike. Indeed God has answered our prayers and now the x-ray is nearby. We thank all those who have donated this and keep you in our heart and prayers.”
Josephine Mokeira

“We believe that God sees all and gives in good time. When I came to Nyabondo, sometimes back in need of x-ray, I was referred to Kisumu of which my mother was not able to take me because we did not have money. So we went back home hoping for God’s intervention and there I was told the x-ray at Nyabondo Centre is working and I got help. I was done x-ray with no payment and I praise the Lord. I therefore thank all those who have donated this to us may God bless you and keep you well.”
Caroline Odhiambo.

“My child had broken leg, he got an accident with a vehicle, he was done x-ray at Nyabondo and the treatment went on well and he is now walking. I thank God it’s my joy that people like you are there. It’s good to have people like you in the world. We thank God Almighty for you. We can now be done x-ray, treated freely and walk freely. May the name of the Lord be blessed.
Juliet Ojiambo

“Thank you very much friends. I want to thank you very much for your generosity to us for donating the x-ray. We will remain to remember you all for your giving. Now we can work an easy ground. My child has been helped and is working now. She had a broken hand. With thanks!”
Fredrick Simiyu.

foto's

Op de foto's is te zien: 1. arts bedient de Xray; 2. jonge patient wacht op een Xray opname; 3. jonge patient wacht op een operatie na een Xray; 4 t/m 7: wachtende mensen voor de  Xray