111010 meditatieve bosWieg hen in jouw eeuwigheid

111010 meditatieve wieg hen2

Het Dameskoor van de Basiliek in Hulst verzorgt op vrijdag 28 oktober een meditatieve zangavond die als thema de bovenstaande titel heeft mee gekregen.
Deze naam is ontleend aan de bundel: Wieg hen in jouw eeuwigheid, samengesteld door Ignace Thevelein en Jos Bielen - Liederen voor avondwake en uitvaart; Averbode.

Een dierbare verliezen doet pijn. Hoe ga je hiermee om, hoe kun je dit verwerken?
Al gauw na het overlijden van een dierbare, word je geconfronteerd met het plannen van een uitvaartdienst in de kerk. Hoe kun je dit op zo’n waardig mogelijke manier doen?

eder afscheid is anders. Als mensen een gezegende leeftijd hebben bereikt, kun je dankbaar zijn, ook wanneer hen verder lijden bespaard is gebleven. De afscheidsdienst zal dan in een sfeer van berusting gevierd worden. Maar als een jong iemand komt te overlijden, is er sprake van opstandigheid. Het is moeilijk om hiermee om te gaan.
Veel tekstdichters hebben geprobeerd om deze gevoelens van mensen te verwoorden en ook om die gevoelens een plaats te geven binnen ons geloof. Hoe gaan wij als gelovige mensen om met dit verdriet?
Vaak zijn deze woorden ook op muziek gezet. De componist geeft er door de muziek een meerwaarde aan. Bekende dichters als H. Oosterhuis, H. Jongerius, W. Barnard, A. Bosch en anderen, maakten prachtige teksten. Componisten als W. Vogel, B. Huijbers, J. Raas, J. Vermulst en anderen maakten prachtige muziek.
Deze liederen kunnen in een afscheidsdienst veel steun en troost bieden aan familie en vrienden van de overledene. Die zelf een passende keuze kunnen maken voor het naderend afscheid wat de liederen en teksten betreft. Daarom is het belangrijk om open te staan voor deze liederen. Ze te horen, ernaar te luisteren. Ze kunnen een gevoel van rust geven.

Het dameskoor van de basiliek wil op deze zangavond bekende en minder bekende liederen laten horen, afgewisseld met indringende teksten van Kris Gelaude, een Belgische dichteres. Tijdens deze avond krijgt u naast het luisteren ook volop de gelegenheid om mee te zingen.

De zangavond wordt gehouden in de koorkerk van de basiliek
met medewerking van het Dameskoor van de Basiliek o.l.v. Marina Stockman ,
de organist: Marcel Mangnus, Pater Reurs en enkele lectoren en wel op:

Vrijdag 28 oktober
Aanvang: 19.00 uur
Toegang: gratis.

Tijdens de pauze wordt een kopje koffie / thee aangeboden!

U bent van harte welkom,
Marina Stockman