111021 tintinnabulum 75 jaar

Het was pastoor-deken Rops die in 1936 het initiatief heeft genomen tot het uitbrengen van een kerkelijk weekblad. Dat gebeurde een jaar nadat de Willibrorduskerk te Hulst door paus Pius XI tot ‘Basilica Minor’ was verheven.
Het is de vraag of deken Rops destijds de bedoeling heeft gehad om het Tintinnabulum wekelijks te laten verschijnen en of hij heeft kunnen vermoeden dat het blad een regionale functie zou gaan krijgen! Het is opmerkelijk dat boekwerken over de kerkelijke geschiedenis van Hulst geen aandacht besteden aan het Tintinnabulum.
Wie de moeite zou nemen om door de 75 jaargangen van het Tintinnabulum te bladeren, die krijgt een prachtig overzicht van een heel stuk kerkgeschiedenis. Grote ontwikkelingen en veranderingen in de wereldkerk zijn er in terug te vinden. Uiteraard zijn alle nummers van het ‘Tintin’ vooral een kostbare schat als het gaat om de ontwikkelingen van het kerkelijk leven in Oost Zeeuws-Vlaanderen.
De pastoor van een parochie had in vroegere jaren ook tot taak om een overzicht bij te houden van alles wat er in zijn parochie gebeurde. Hij schreef dit op in een soort dag- of weekboek dat de naam ‘Memoriale’ droeg. Tot half de jaren tachtig is b.v. in de parochie Hulst dit Memoriale in ieder geval ook daadwerkelijk bijgehouden. Daartoe werd vaak het parochiële nieuws wekelijks letterlijk uit het Tintinnabulum geknipt en in het Memoriale geplakt! Zo had de pasto(o)r meteen alle gegevens over vieringen en diensten, dopen, huwelijken en overlijdens op een rijtje staan.

Zijn tijd vooruit ...
Ten tijde van het eerste nummer van het Tintinnabulum waren alle parochies hele zelfstandige eenheden met een pastoor en kapelaan(s). Menig pastoor beschermde zijn parochie met verve en veel meer als informeel contact tussen de pastoors was er niet. Er was geen sprake van samenwerking tussen parochies. Het woordje ‘regiovorming’ was nog niet uitgevonden en het aantal geestelijken was zodanig dat de noodzaak tot samenwerking niet aanwezig was.
Het is dan ook opmerkelijk dat in die tijd al het moment kwam waarop alle parochies in Oost Zeeuws-Vlaanderen hun informatie gingen bundelen in één regionaal kerkelijk weekblad. Het Tintinnabulum was dus zijn tijd vooruit!

In ontwikkeling
Paul Schelfhout zet zich in om het Tintinnabulum steeds weer nieuwe impulsen te geven. Zo nam hij enkele jaren geleden het initiatief om ook het kerkelijk nieuws vanuit de Stichting Curamus in het kerkelijk weekblad op te nemen. Curamus levert intra- en extramurale zorg op diverse locaties in de regio: Hulst, Kloosterzande, Koewacht, St. Jansteen. Tot die zorg hoort ook geestelijke zorg en in die zin mag Curamus beschouwd worden als een ‘eigen parochie’ in de regio. Sinds enkele jaren zijn de diensten en vieringen in de kapellen van wzc ‘Antonius’ te Kloosterzande en ‘De Blaauwe Hoeve’ te Hulst terug te vinden in het ‘Tintin’.

De kracht van het Tintinnabulum
Het sterke punt van het jubilerende kerkelijk weekblad is juist de frequentie van verschijnen. Elke week valt het blad bij de abonnees in de brievenbus. Dat geeft parochies en instellingen de mogelijkheid om de meest actuele informatie over het kerkelijk leven aan de mensen door te geven.
De meeste parochiebladen verschijnen zes tot tien keer per jaar. Vaak is het nieuws dat er in staat al wat ingehaald door de tijd of in vergetelheid geraakt. Het Tintinnabulum is met haar wekelijkse verschijning zo actueel mogelijk.

Toekomstmogelijkheden
Juist de kracht – de actualiteit – maakt dat het ‘Tintin’ toekomst heeft en op weg kan gaan naar het honderdjarig jubileum. De besturen en werkgroepen van de parochies in Oost Zeeuws-Vlaanderen zouden veel meer van het Tintinnabulum gebruik kunnen maken om aan de achterban door te geven waar men mee bezig is.
Kerk-zijn is veel meer dan alleen maar de vieringen en diensten. De Kerk heeft in onze samenleving nog wel degelijk een boodschap als het gaat om de manier waarop mensen met elkaar en met het leven omgaan. Het evangelie draagt waarden en normen aan die van alle tijden zijn. Al maakt de Kerk een moeilijk tijd door en zijn te veel bladzijden uit haar recente geschiedenis met diepzwarte inkt geschreven, die boodschap blijft de moeite waard om uit te dragen en dat kan juist ook via het Tintinnabulum.
Werkgroepen op het gebied van liturgie, catechese, diaconie en parochie-opbouw kunnen via het Tintinnabulum laten zien hoe actief ze zijn en wat er in kerkelijk Oost Zeeuws-Vlaanderen allemaal gebeurt.
En waarom zou in de toekomst ook de Protestantse Gemeente Oosthoek in Oost Zeeuws-Vlaanderen niet via het ‘Tintin' haar achterban kunnen bereiken?
Alle reden voor de kerkelijke instanties in Oost-Zeeuws-Vlaanderen om haar leden actief te stimuleren een abonnement op het Tintinnabulum te nemen! Zo'n goed communicatiemiddel kan de vitaliteit van de geloofsgemeenschappen zeker ten goede komen.
Uitgever Paul Schelfhout verdient waardering voor zijn jarenlange inzet. Ook verdient hij het dat er vanuit de geloofsgemeenschappen mensen met hem in gesprek gaan om de toekomst van het Tintinnabulum te borgen. Daar zijn alle betrokkenen bij gebaat!