IPV raderen3 kleinBegin juli van dit jaar werden we in kennis gesteld van het besluit van onze voormalige bisschop J. van den Hende om de 13 parochies in de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen samen te voegen tot één nieuwe parochie per 1 januari 2012. Dit betekent dat de huidige parochies en de interparochiële vereniging worden opgeheven. Er komt één nieuw parochiebestuur en de huidige parochies worden omgevormd tot parochiekernen. De kerken en parochiekernen behouden hun eigen naam en er komt de naam voor de nieuwe parochie is ‘Maria Sterre der Zee’. Er wordt naar gestreefd de parochiekernen hun eigen identiteit en eigenheid zoveel mogelijk te laten behouden. Per parochiekern komt er een parochiekerncommissie, die de lokale beheerszaken blijft verzorgen. De parochiekernen krijgen een eigen budget en zullen zorg blijven dragen voor de actie kerkbalans, het inzamelen van de parochiebijdragen.
Het fusieproces betekent dat heel veel werk verricht dient te worden in een vrij korte tijd.
We werken volgens een protocol van het bisdom. Aan de hand daarvan heeft de fusiecommissie, een projectgroep met vertegenwoordigers uit alle clusters en het IPV-bestuur, een checklijst opgesteld met de veelheid van zaken waar aandacht aan moet worden besteed bij de fusie. Deze checklijst is met alle parochiebesturen doorgenomen. Onduidelijkheden zijn besproken met een vertegenwoordiging van het bisdombestuur, waarbij naast de fusiecommissie ook vertegenwoordigers van alle parochies en het pastoraal team aanwezig waren. We zijn nu klaar met het opstellen van het fusiedocument, waarin de afspraken , plannen en verantwoordelijkheden van het nieuwe parochiebestuur en de parochiekern-commissies worden vastgelegd.
Dit fusiedocument zal onlosmakelijk deel uitmaken van de fusieakte. Een gevoelig onderwerp daarbij is de omgang met gelden waarvoor in de bestaande parochies al een bestemming was voorzien. Die zullen in principe en binnen de regels van het bisdom voor hetzelfde doel aangewend worden. We hopen alle documenten en voordrachten tegen midden december te hebben afgerond en onze voorstellen te hebben ingediend bij het bisdom.
Natuurlijk zijn al deze formele activiteiten noodzakelijk; er worden immers bestaande rechtspersonen samengevoegd en dat dient op een ordentelijke en gecoördineerde manier te gebeuren.
Wanneer u dit leest zijn de fusiedocumenten van de nieuwe parochie plus de voordracht van het nieuw te vormen parochiebestuur waarschijnlijk al verzonden naar het bisdom en kunnen we hopelijk begin volgend jaar met frisse moed en vertrouwen met de nieuwe organisatie en structuren van start gaan. Moge de geest van Kerstmis, het nieuwe Licht, ons daarbij inspireren en leiden.

Stan Bosman, voorzitter IPV Oost Zeeuws-Vlaanderen