071225 Hulst neva ensembleOp eerste kerstdag zal het Neva-ensemble uit het Russische St. Petersburg haar muzikale medewerking verlenen aan de liturgie van het Kerstfeest om half elf in de Basiliek te Hulst.
Na de Eucharistieviering geeft het ensemble nog een klein concert van klassieke muziek en Russische volksliederen. Het is voor de tweede maal in haar geschiedenis dat dit ensemble Hulst en dus ook de provincie Zeeland bezoekt en er een uitvoering geeft. Het ensemble bestaat uit zeven personen; allen zijn opgeleid aan één van de conservatoria in Rusland. In eigen land zingen zij als solist bij koren, in opera's en bij concerten.
In verschillende kathedralen, basilieken, kerken van katholieken en protestanten, kloosterkerken en andere gelegenheden geven zij vanaf eind oktober tot eind januari concerten van kerkelijke en profane muziek.
Naast Slavisch-Byzantijnse muziek zingen zij ook lichte klassieke muziek, opera en volksliederen, die zij ten gehore zullen brengen in een half uur tijds na de viering. In de Eucharistieviering zingt het ensemble de toepasselijke liturgische gezangen uit de Byzantijnse Liturgie en daarnaast zingt de hele gemeenschap kerstliederen.
De bijdrage van dit ensemble aan een viering is als het ware de gouden rand aan de liturgie en het bijwonen van een concert is altijd een adembenemende ervaring. Een wereldberoemd ensemble komt naar ons toe. Het ervaren van deze muzikale medewerking aan de liturgie met aansluitend nog concertliederen is gratis. Wel houden de leden van het ensemble bij de uitgang een schaalcollecte. Tevens is er de mogelijkheid om zich de nieuwste cd van hen aan te schaffen.