misdienaars fietsen00De leiding van het bisdom Breda heeft speciaal voor de Monumentendag van dit jaar op zaterdag 13 september een bijzondere fietstocht uitgezet in de streek ten westen en ten noorden van Hulst. Het doet de beide protestantse kerken aan in dat gebied en de 7 katholieke kerken, die in dat gebied liggen.
Een kaartje en een nauwkeurige routebeschrijving verkrijgbaar in alle kerken, die de route aandoet. Ieder kan de route beginnen en eindigen waar men wil. De totale route bedreigt 36 km. De route begeeft zich over de binnenpaden en vermijdt zoveel mogelijk de doorgaande wegen die gebruikelijk worden gereden. Alle kerken op deze route zijn van 10–16 uur geopend.De route kan ook op andere momenten gereden worden, maar dan zijn de meeste kerken niet geopend.
In de meeste kerken wordt een rondleiding gegeven, is er informatie te verkrijgen, kan men soms de toren beklimmen of worden er kerkschatten getoond.
De kerken hebben de afspraak gemaakt om een kleine herinnering aan deze tocht mee te geven. Dat kan variëren van een brochure, een foto of een pentekening ofwel iets om te eten of te drinken.