klik op de foto voor een vergroting

Hulst cantorij groepsfoto

Het is voor de derde maal dat het koor in de Franse hoofdstad ten gehore zal zijn. Voorgaande jaren zong de Cantorij der Basiliek in de Notre-Dame en dit jaar zijn de Hulster zangers op twee locaties te beluisteren.De Koorstichting Cantorij der Basiliek maakt in het weekeinde van 13 en 14 september een concertreis naar Parijs.

Zaterdagavond 13 september wordt de avondmis in één van de fraaiste gotische kerken in Parijs de St. Eustache opgeluisterd met a cappella-zang. Op het programma staat uit werk van Anton Bruckner: diens beroemde motet “Locus Iste”, een jeugdwerk het “Tantum ergo” en de vaste gezangen uit de Chorallmesse in F.
Op zondag 14 september treedt de Cantorij der Basiliek in de cyclus Les Dimanches Musicaux, een reeks van zondagmiddagconcerten in de beroemde Madeleine-kerk. In deze cyclus staan koren geprogrammeerd uit de hele wereld. Het is voor het Hulster koor dan ook een grote eer om in dit kader deel te mogen nemen.
Onder leiding van dirigent Anton de Kort zingt het koor een gevarieerd programma, deels gebaseerd op het eerder dit jaar zo succesvolle Purcellconcert. Naast werken waarin het koor door de Middelburgse organist Jos Vogel wordt begeleid op het Cavaillé Coll-orgel, laat de Cantorij zich horen in a cappella-koorwerken van o.a. Liszt en Da Vittoria. De veelbelovende Vlaamse sopraan Lies Vandewege zingt enkele solistische intermezzi met ondermeer het “Ave Maria” uit de opera Othello van Verdi en het Ave verum van Luis Vierne.
Na in voorgaande jaren concertreizen te hebben ondernomen naar o.a. de Domkirche van Trier, de Westminster Cathedral in Londen en de kathedralen van o.a. Straatsburg, Haarlem en Lille, verheugen de koorleden zich bijzonder op dit nieuwe hoogtepunt in de bestaansgeschiedenis van het koor.