Met ingang van 1 oktober a.s. geldt in de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen een nieuwe regeling voor de kerktijden. Deze regeling betekent vermindering van het aantal kerkdiensten.
Zoals bekend gaan vanaf oktober binnen zes maanden drie leden van het pastoresteam met emeritaat. De bisdomleiding is reeds bezig aan de hand van een profiel nieuwe kandidaten te zoeken om de vacatures in te vullen. Het moment waarop dat zal gebeuren kan op voorhand niet worden gegarandeerd. In de regio is hierover vanaf het voorjaar gesproken over de mogelijkheden van de zondagsvieringen in de toekomst.
In de afgelopen jaren hebben parochies veel ondersteuning ondervonden van emeriti, die hier in de regio woonden. Thans zijn er nog twee priesters buiten het team, die hun diensten aanbieden. Wegens leeftijd en overlijden kan van anderen geen diensten meer worden verwacht zoals in het verleden nog wel mogelijk was.
In de acht parochies die maximaal 1500 inwoners omvatten, (Boschkapelle, Graauw, Heikant, Hengstdijk, Lamswaarde, Nieuw-Namen, Stoppeldijk en Terhole) zal er twee keer per maand een viering vanuit het pastoresteam worden verzorgd en één keer een Communieviering door de parochiële werkgroep. In het vierde weekend, waarin geen viering is voorzien, kunnen de kerken wel open zijn en kunnen plaatselijke groepen in overleg met het pastoresteam een gebeds- en/of woordviering houden al dan niet met zang, waarbij geen overweging wordt gehouden en geen Communie wordt uitgereikt.
In de middelgrote parochies (Clinge, Kloosterzande, Koewacht en St. Jansteen) zal nog wel iedere weekend een viering zijn, die door de leden van het team wordt voorgegaan; éénmaal per maand echter zal een Communieviering geleid worden door de parochiële werkgroep. In Kloosterzande zal daardoor de viering op zaterdagavond komen te vervallen.
Vooralsnog zal er in Hulst zowel op zaterdag alsook op zondag een viering zijn, waarin de leden van het pastoresteam voorgaan en eenmaal per maand zal dit ook verzorgd worden door de parochiële werkgroep.
Het aantal beschikbare pastores laat nauwelijks andere mogelijkheden toe. Plaatselijke initiatieven kunnen er toe leiden, dat men beraamt om te carpoolen en op de tijden dat er plaatselijk geen viering is in een andere plaats de liturgie viert.