rip kroonOp dinsdag 18 november is oud-kapelaan F.A Buysse overleden. Hij werd 82 jaar.
Oud-kapelaan Buysse was in Hulst werkzaam van augustus 1965 tot november 1969. Het was de tijd waarin het pastoraat in Hulst werd uitgevoerd door een pastoor en toen nog twee kapelaans. Dat was toen al minder dan in de tijd voorheen.
Kapelaan Buysse was vooral betrokken op het pastoraat in de parochies en minder bij de catechese op de diverse scholen, die Hulst rijk was. Wel gaf hij les aan de lagere landbouwschool, evenals hij ook de aalmoezenier was van de boerenorganisaties: NCB en KVO. Sterker was zijn band met de zieken en het bezoek aan patiënten in het toenmalige Lidwinaziekenhuis.
Natuurlijk was ook hij nauw betrokken bij de dagelijkse vieringen in de basiliek en de andere sacramentele diensten, die in een geloofsgemeenschap gewenst zijn.
Het was een bijzondere tijd. Het Vaticaans Concilie was afgelopen en met grote regelmaat werden er veranderingen aangekondigd, die door velen als vernieuwingen werden gezien, maar door anderen ook als vernielingen werden betiteld.
In die periode kwamen ook de gesprekken op gang mede onder zijn leiding tot het vormen van diverse werkgroepen en het meer democratiseren van de parochie door o.a. een parochieraad.
Kapelaan Buysse was een Zeeuws-Vlaming van geboorte. In april 1926 zag hij het levenslicht in Biervliet; in 1952 werd hij priester gewijd. Hij voelde zich thuis in het Zeeuws-Vlaamse land en voelde zich sterk verbonden met de bevolking en ging gemakkelijk met de streekgenoten om.
Voordat hij als priester naar het Zeeuws-Vlaamse land terugkwam, had hij reeds pastorale ervaring opgedaan in Wouwse Plantage, Lepelstraat en Gilze. Na zijn ontslag te Hulst werd hij achtereenvolgens pastoor te IJzendijke, Hoofdplaat en in zijn geboorteplaats Biervliet.
In 1996 nam hij afscheid van het pastoraat.
Getroffen door een herseninfarct verbleef hij de laatste jaren goed verzorgd door verpleegkundigen en familie in huize Emmaus te Biervliet. De jaren waren soms moeizaam, maar hij toonde ook zijn dankbaarheid in de kring van zijn familie en oud-collega’s.
Op zaterdag 22 november is de uitvaart gevierd in de H. Maria Hemelvaartkerk te IJzendijke,waarna hij ter ruste is gelegd op de begraafplaats te Biervliet.