080308 surinamebroodjeIn Oost Zeeuws-Vlaanderen is het een goede traditie van de laatste jaren dat er in de parochies tijdens de Vastentijd bonnen voor één euro verkocht worden na de zondagsvieringen voor een pompoenbroodje.
Deze zijn bestemd om met anderen te delen of te geven als een teken van nabijheid, vriendschap, troost, vergeving of wat dan ook.
Deze pompoenbroodjes worden speciaal voor deze gelegenheid gebakken en zijn niet in de reguliere handel te koop.
In de regionale viering van Witte Donderdag die dit jaar in Clinge wordt gevierd zullen de pompoenbroodjes worden aangedragen en gezegend. Na afloop van deze viering zijn tegen inlevering van de bon het aantal broodjes te verkrijgen dat men gekocht heeft.
Het pompoenbroodje is gebakken van een speciale combinatie van tarwe, rijste- en roggebloem met lijnzaad en pompoenpitten. De bakker heeft zich laten inspireren door de aandacht, die het Vastenproject van dit jaar geeft aan Bangladesh.
Deze bonnen zijn nog tot en met de vieringen van Palmzondag in alle dertien parochiekerken van de regio verkrijgbaar.