In de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen zijn 5 lintjes uitgereikt aan parochianen, die zich verdienstelijk hebben gemaakt met hun inzet voor kerk en samenleving. Hieronder volgen de samenvattingen van de motivaties voor de nieuwe leden in de Orde van Oranje Nassau. De redactie wenst deze gedecoreerden van harte geluk.

1. Mevrouw Johanna (Hanneke) Stam-Wartena Mevrouw Stam zet zich al jaren in om haar historische kennis over te brengen op vrijwilligers en bezoekers van de gemeente. Vanaf 1992 tot 2006 was zij o.m. lid van de museumcommissie van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten. Van 2000 tot 2007 verleende mevrouw Stam haar medewerking aan het project Architect Rouleau. Sinds 1992 werkt mevrouw Stam voor de gidsenteams ZeeuwsVlaanderen en VVV Hulst. Verder staat zij het parochiebestuur van Hulst met raad en daad terzijde in het promoten van de monumentale basiliek als religieus erfgoed. Tevens is ze toezichthouder in de koorkerk. Vanaf 2002 geeft zij uitleg bij de Open Monumentendagen zodat het verleden voor de bezoeker gaat leven. Vanaf 2006 is ze vrijwilligster bij de werkgroep stadsarcheologie Hulst.
  2. Mevrouw Ingrid Julia Marcellina Lodewijk Maerman – Vergauwen Mevrouw Maerman – Vergauwen treedt niet op de voorgrond maar verzet achter de schermen veel werk. Sinds 1993 is zij bestuurslid van Feestcomité Terhole. In 1992 was ze medeoprichtster van peuterspeelzaal Peutervliet, en vervolgens 7 jaar lang voorzitter. Van 1995 tot 2007 was zij lid van het kerkbestuur van de parochie Terhole. Tot op heden is ze als lector betrokken bij de werkgroep gebedsdiensten en de avondwakes. Sinds 1988 is mevrouw Maerman actief voor de Voetbalvereniging Terhole. Van 1972 tot 1984 was ze leidster bij de Scouting 't Jagertje te Hulst. Tijdens de jaren 19851995 was ze actief als vrijwilliger op Basisschool Tervliet te Terhole.
  3. De heer Willy Julianus Florimond Menu De heer Menu was van 1964 tot 2008 bestuurslid en van 1977 tot 2003 vicevoorzitter van de Koninklijke Harmonie St. Cecilia. Toen de harmonie op 1 februari 2002 optrad in de Arena ter gelegenheid van het huwelijk van Prins Willem-Alexander en Maxima had de heer Menu de leiding en voerde de besprekingen. Van 1992 tot 1998 was hij vicevoorzitter van de NCB, Afdeling Vogelwaarde. Van 1984 tot 1994 was hij lid van het Algemeen Bestuur van het Waterschap Hulster Ambacht. Van 1977 tot 1986 was hij voorzitter van het schoolbestuur van Basisschool De Schakel uit Vogelwaarde. Van 1968 tot 1974 was hij lid van de parochieraad Vogelwaarde.
  4. Mevrouw Irma Maria Emma Collet – Bauwens Mevrouw Collet – Bauwens is al vele jaren actief op sociaal gebied. Sinds 1980 toont ze een grote betrokkenheid binnen de parochiegemeenschap van Ter Duinen. Zo was zij 12 jaar lang lid van het kerkbestuur. Als lid van de doopwerkgroep legde zij huisbezoeken af ter voorbereiding op de doopplechtigheid. Ze is lector en voorganger en is coördinator bij de kledinginzameling van Mensen in Nood. Bij uitvaarten coördineert zij de verschillende vrijwilligers. Binnen het regionaal liturgisch overleg van de parochies in OostZeeuwsVlaanderen vertegenwoordigt zij de parochie Ter Duinen. Sinds 2000 wandelt ze wekelijks met cliënten van Stichting Tragel en vertegenwoordigt zij de belangen van de wandelvrijwilligers in de vrijwilligersraad. Sedert 2005 is zij vrijwilliger bij de Stichting Curamus, lokatie Antonius. In het restaurant is zij gastvrouw. Daarenboven is zij in geval van een onverwachte hulpvraag van cliënten of medevrijwilligers, altijd bereid in te vallen. Vanaf 2004 bezorgt ze samen met haar man iedere 6 weken één week de warme maaltijden bij de mensen thuis in Vogelwaarde. Van 1981 tot 1993 was mevrouw Collet secretaris van de KVO, afdeling Kloosterzande. Mevrouw Collet collecteert al 24 jaar voor deze stichting.
  5. De heer B. v.d. Sijpt De heer Van der Sijpt ontplooide/ontplooit de volgende activiteiten: 1970 – 1980: Penningmeester van het RK schoolbestuur. 1970 – heden: Vrijwilliger bij de Parochie. Hij verzorgde 30 jaar het geluid en de electriciteit. Hij is lid van de Kerststalwerkgroep. 1980 – 2008: Vrijwilliger bij het “Project mensen zonder werk” in het ROC Hulst. Hij leerde mensen allerlei huishoudelijke artikelen op te knappen en het hergebruiken van afvalmateriaal. 1988 – heden: Vrijwilliger bij de Welzijnsorganisatie Aan Z, vh de Stichting Welzijn Ouderen Axel. Hij bezorgt warme maaltijden. Hij is technicus voor de aansluitingen van het Personen Alarm Zeeland. Ook verricht hij klussen in en om het huis. Hij was ook bestuurslid van VERON, afd Z.Vlaanderen.

Klik hier voor referentie en motivatie van Gemeente Hulst en Terneuzen