090503 presentatie lekenvoorgangers uitvaarten kleinDoor pensionering van meer dan de helft van ons pastorale team binnen een periode van net 7 maanden, treedt een er enorme verschraling van pastorale zorg in onze regio. Dat geldt zeker ook voor de zorg die onze pastores besteden aan de meer dan 200 uitvaarten, die er jaarlijks in onze regio gevierd worden. Het IPV bestuur en het pastorale team zijn dan ook heel verheugd dat er een zestal vrijwilligers bereid zijn gevonden een opleiding te volgen en af te ronden om hun talenten in te zetten als voorganger bij uitvaarten.

Het IPV bestuur heeft in samenspraak met het pastorale team en de deken bepaald, dat onze voorgangers bij uitvaarten gekleed zullen gaan in een ivoor-wit liturgisch gewaad: een albe. Albe betekent wit en de oorsprong is de witte kleding, die dopelingen vroeger droegen als teken van hun nieuw verworven zuiverheid. De albe is dus een verwijzing naar ons gedoopte bestaan. Wit is ook de kleur van Pasen, van vergeving en vernieuwing, én van vrede!

Onze nieuwe voorgangers ontvingen hun opdracht door middel van een zending door onze deken Paul Verbeek. Van het IPV bestuur ontvingen zij het liturgisch gewaad, de albe, dat hun toewijding aan de eredienst aangeeft. Deze liturgische kleding behoort slechts te worden gedragen tijdens de liturgische plechtigheid van de uitvaart. Het dragen ervan maakt de verschillen in kerkelijke status zichtbaar tussen de niet en de wel gewijde bedienaar én tussen de voorganger en de parochianen. Van het pastorale team ontvingen de vrijwilligers een lectionarium voor de uitvaartliturgie. Gedurende de feestelijk eucharistievieringen op 2 mei in Hulst en op 3 mei in Kloosterzande werden de nieuwe vrijwilligers aan de parochianen voorgesteld. Wij wensen hen veel succes en Gods rijke zegen toe bij het uitvoeren van hun belangrijke taak.