090607 mooiste kerk haan kleinHet bestuur van de H.Willibrordusparochie is verheugd met de prijs die de basiliek op zondag 31 mei 2009 tijdens een rechtstreekse radio-uitzending van de NCRV ontvangen heeft als mooiste kerk van Nederland. Het initiatief hiertoe is tot stand gekomen door middel van het programma Plaza van de NCRV. Vele mensen uit Hulst, uit Nederland en ver daarbuiten hebben in eerste instantie via internet hun stem voor de basiliek kunnen uitbrengen. Later is door een vakjury uit de genomineerde kerken de mooiste verkozen.

Het is mooi te lezen hoe deze jury in haar besluitvorming de elementen uit de geschiedenis, de architectuur en de filosofisch/religieuze gedachten van onze grote promotor de heer Jo Everaert gebruikt heeft om tot een eindoordeel te komen : "Dit kerkgebouw toont op een fraaie manier de gelaagdheid van de geschiedenis. Het verleden werd gerespecteerd en zichtbaar gehouden. De kerk vormt nog altijd het historisch middelpunt van dit stadje, maar toont ook de ontwikkelingen in de tijd. Het gebruik als Simultaankerk is heel interessant, en op een bepaalde manier karakteristiek voor de Nederlandse situatie, waar protestant en katholiek lange tijd naast elkaar, maar weinig met elkaar leefden. De moedige moderne torenspits werd na een prijsvraag in 1957 vormgegeven door architect Brouwers en kunstenaar Reijers. Die toont onder de naam "Prediker" een Christusfiguur, gedragen door de vleugels van engelen. Het is feitelijk niet één spits, maar acht. Volgens de ingebrachte motivatie van de heer Jo Everaert heeft de kunstenaar hiermee willen aangeven dat er niet één weg naar God is, maar meerdere."

Het parochiebestuur ziet deze prijs vooral als een hommage aan al die vrijwilligers die zich vooral in het verleden, maar ook nog heden ten dage, buitengewoon inzetten om dit gebouw een "levend bouwwerk" te laten blijven. Tenslotte wil het bestuur de grote promotor van deze uitverkiezing, de heer Jo Everaert, buitengewoon bedanken. Zijn initiatief, zijn tomeloze inzet en enthousiasme hebben, samen met alle stemmers, tot deze eervolle prijs geleid!