Op zaterdag 27 juni is er in de Basiliek te Hulst een tentoonstelling van iconen en reproducties. Op deze tentoonstelling zijn iconen te zien van het leven van Christus, Maria, Johannes de Doper, de apostelen en heiligen. Tevens zal iconenschilderes, Kathrijn van Hellemont, tonen en vertellen op welke wijze een icoon tot stand komt.

Op diezelfde zaterdag is er 's avonds om 19.00 uur in de basiliek een eucharistieviering volgens de Byzantijnse liturgie. Voorgangers zullen zijn pastoor Ton Sip en diaken Wim Tobé. Tijdens deze viering is er ook een iconenwijding.
Het Angelskijkoor uit Gent-Drongen zal haar muzikale medewerking verlenen o.l.v. ir. Christine Van Laere. De meeste gesproken en gezongen teksten zijn in de Nederlandse taal. Liturgieboekjes zijn voor iedereen voorhanden, zodat de viering op de voet is te volgen.
De Byzantijnse of Oosterse Liturgie is enigszins uitgebreider dan de Westerse kerkdiensten; beiden zijn verbonden met de kerk van Rome.

Op woensdag 24 juni is er 's avonds om half acht in de grote zaal van de pastorie in Hulst een informatiebijeenkomst over iconen, gewoonten en gebruiken in de liturgie en de Oosterse kerken ter voorbereiding op de tentoonstelling en de liturgie in de basiliek.