Zondag 7 juni was het eindelijk zo ver.
Rond de klok van 10.00 uur werden we verwacht op Kasteel Vuria in Roosendaal. Voor ons, uit oost zeeuws vlaanderen betekend dat vroeg uit bed om met de bus rond half 9 te kunnen vertrekken.
Met een 25tal vormelingen vertrokken we uit Hulst om daarna via Clinge en Nieuw namen op weg te gaan. Het was een mooie zonnige dag en met een goed humeur kwamen we op Kasteel Vuria aan.
.
Op het kasteel werden we al ontvangen door de poortwachters en de begeleiders kregen een woordje uitleg. Onze bus bestond werd verdeeld in 3 groepen waar we verder de hele dag mee optrokken. Onze groep bestond uit 9 vormelingen. Allemaal kregen we bij binnenkomst een tas gevuld met lekkere dingen. Na binnenkomst mochten we verzamelen op het grote grasveld waar het spel pas echt begon.

We werden welkom geheten door een prinses. Zij verteld ons wat er aan de hand was in het kasteel. Er heerste een ziekte onder haar personeel. Namelijk de ziekte “lauw”. Deze ziekte werd aangedaan door een andere prinses. Alleen wij konden iets aan deze ziekte veranderen. We moesten proberen al haar mensen opnieuw te motiveren. Dit konden wij doen door verschillende opdrachten tot een goed einde te brengen. Vooral door overleg met elkaar het personeel raad te geven. Als we de opdracht goed hadden gedaan konden we kaarsjes verdienen. Deze moesten gestopt worden in bakken met verschillende woorden. Zoals bijvoorbeeld, moed, respect. Na overleg met ons groepje moesten we uit de woorden kiezen en ook waarom we er voor kozen. Tussendoor kon er volop gedronken en gegeten worden. Voor de begeleiders was er volop koffie of thee.

Rond 12.30 uur hadden we lunchpauze. Weer mochten we een mooi plekje zoeken onder de bomen van het kasteel Vuria. Tijdens de lunch was er de band The Fruits aan het spelen. Zij speelden Christelijke liederen. We mochten meezingen of meedansen. Deze band zou ook 's middags in de kerk spelen. Het was een gezellige lunch.

Na de lunch gingen we verder met de opdrachten. Helaas werd het ongeveer een kwartiertje ingekort, omdat we werden overvallen door hevige stortregen. Het spel moesten we binnen afsluiten. Maar gelukkig had iedereen van het personeel zijn energie weer terug. De vormelingen hadden met elkaar voor een hevig brandend vuur gezorgd.

Na de afsluiting in kasteel Vuria gingen we in optocht naar de kerk. Hier aangekomen was de band al volop aan het spelen. De kerk werd voorgegaan door Bisschop van den Hende. In de kerk werd volop door vormelingen meegedaan. Er werd een waterdans gedaan, vlaggen binnengedragen, heel veel gezongen. Het was een jonge dienst. Als afsluiting werd het dansje, wat we tijdens de lunch oefende, door ons allemaal mee gedanst.

Bij buitenkomst van de kerk scheen opnieuw de zon en stond de bus om naar huis te gaan weer al klaar. Het was weer een fijne leerzame dag voor ons allemaal.
Ik heb er van genoten en zeer zeker de moeite waard om volgend jaar met de volgende ploeg vormelingen opnieuw deel te nemen aan de nakomdag.

Koewacht, Monique van Gremberghe.