oecumenen kleur(uitgave van CrossLight media 2009; redactie Wilkin v.d.Kamp, Joke Tan E.A.) ISBN 978-94-90-254-02-5 NUR 700

Onlangs ontvingen alle predikanten, voorgangers, pastores een boek: het boek draagt de titel “wij kiezen voor eenheid”. Dat is ook de titel van een manifest voor Eenheid, ondertekent door 13 geestelijke leiders in ons land.

Misschien heeft u er ook eerder al over gelezen. Zo lezen we de volgende alinea uit dat manifest:
Wij kiezen voor eenheid, omdat er een gezamenlijke opdracht is: het evangelie te verkondigen en een levende kerk te zijn voor mensen van vandaag.
Wij geloven dat elk mens Jezus Christus nodig heeft. Voor velen is God de grote onbekende.

De opstellers en ondertekenaars van het manifest zijn zich er goed van bewust dat ze bij zichzelf moeten beginnen: wij kiezen tegen onverschilligheid of minachting voor elkaar. We kunnen elkaar als kerken en kerkelijke groeperingen niet missen. We kiezen ervoor met elkaar leerlingen van Jezus te zijn”.

Wellicht kan dit manifest en dit boek over de oecumene een belangrijke stap zijn om als kerken naar buiten toe geloofwaardiger over te komen en beter dan voorheen de woorden van de Heer voor het voetlicht te brengen.
Dat we als kerken bruggen kunnen bouwen, dat we de moedeloosheid kunnen overwinnen door persoonlijke blijmoedige contacten en tactvol een bijdrage te leveren in de maatschappij.
Het zal zeker niet om een triomferende kerk moeten gaan, geen populaire wijze van optreden, maar een integere, betrouwbare en authentieke vorm van aanwezigheid van kerkmensen en christenen van zeer uiteenlopende gestalte in de wereld om ons heen.

In deze uitgave treft u dan ook bijdragen aan van leidinggevenden uit verschillende kerkelijke stromingen, zoals: Peter Sleebos, voorz. landelijk platform van Pinkster en Evangeliegemeenten; van Arajan Plaisier, scriba PKN; van Bisschop Gerard de Korte; Hulpbisschop Jan van Burgsteden; Klaas van der Kamp, alg. secretaris RvK Ned.; Arenda Haasnoot, vice voorz. synode PKN; Evangelist Jan Zijlstra; Arie v.d.Veer, verbonden aan de EO; Jos Douma, vrijgemaakt gereformeerd; Hans Eschbach, binnen de PKN actief in het kader van het Evang. Werkverband; Wim Vlastuin, univ.docent voor het Hersteld hervormd Seminarie; Joris Vercammen, Aartsbisschop van de Oud Kath. Kerk;Het oecumenisch overlegplatform hoopt hier in het komend seizoen aandacht aan te schenken. Van harte aanbevolen.

(PJHJ Overduin)

Zie ook: www.wijkiezenvooreenheid.nl