Omdat het 40 jaar geleden is, dat dirigent Anton de Kort zijn werkzaamheden als kerkmusicus begon, richt de Koorstichting Cantorij der Basiliek op zondag 22 november een JUBILEUMCONCERT in. In de loop der tijd dirigeerde Anton de Kort meerdere koren, begeleidde hij als organist de kerkzang, maakte deel uit van diverse werkgroepen en doceerde o.a. voor de Ned. St. Gregoriusvereniging.

Als dirigent was hij destijds heel succesvol met het omvangrijke Jongerenkoor Hulst en het Madrigaalkoor Middelburg. Thans leidt hij de Zangvereniging Asaf en de Koorstichting Cantorij der Basiliek Hulst. Met het laatste koor maakte hij vele concertreizen, waarbij opgetreden werd in o.a. de Notre Dame te Parijs, de Dom van Trier, de Westminster Cathedral in Londen, de kathedralen van Straatsburg, Haarlem, Lille, Gent, Luxemburg en Antwerpen.

Vorig jaar werd met groot succes een concert verzorgd in de Madeleine te Parijs. Het was een wens van Anton de Kort om dit optreden in het kader van “Les Dimanches Musicaux” voor meer dan 800 toehoorders nog een keer te kunnen herhalen in de eigen omgeving. Een mooier kader dan de koorkerk van de basiliek van Hulst is immers nauwelijks denkbaar.
Het bestuur van de St. Willibrordusparochie maakt het financieel mogelijk om dit nu bij zijn jubileum te realiseren. Het repertoire bestaat uit hoogtepunten uit de koorliteratuur, gerangschikt in een gevarieerd, aantrekkelijk programma. Evenals in Parijs wordt aan het concert medewerking verleend door de veelbelovende sopraan Lies Vandewege en pianist Jos Vogel. Zij zijn tezamen met het koor en daarnaast ook solistisch te beluisteren.

De inrichters van het concert willen bovendien nog een ander doel dienen. Via een jonge inwoonster uit Hulst richt men de aandacht op het werk van de stichting “India’s Orphans – Nederland”, een organisatie die hulp biedt aan de ontheemden in India.

Deze efficiënt werkende stichting realiseert kleinschalige hulpprojecten, waarin weeskinderen de kans op een beter bestaan wordt geboden. De opbrengst van het Jubileumconcert van de Cantorij der Basiliek wordt besteed aan het werk van deze stichting.

Het concert begint om 15 uur; reservering van toegangskaarten via tel. 0114-314829 en 0114-313640 wordt aanbevolen. De kerk is open vanaf 14.30 uur.

Mogen wij u dit bijzondere concert onder de aandacht brengen ?

Graag ontmoeten wij u onder het genot van een consumptie ook na afloop van het concert. Op informele wijze kunt u hierbij de dirigent, solisten en koorleden ontmoeten. Tevens kunt u kennis maken met medewerkers van de stichting “India’s Orphans – Nederland”.

Bestuur Koorstichting Cantorij der Basiliek

091105 concert cantorij