100515 jaap klok ridder in de orde van sint silvester thumbTijdens de plechtige Eucharistieviering van Hemelvaart is Jaap Klok benoemd tot Ridder in de Orde van Sint Silvester.
Omdat deze H. Mis, die werd voorgegaan door deken Paul Verbeek en opgeluisterd door het Dameskoor, ook werd opgedragen als dankmis voor de 30-jarige bruiloft van Jaap en zijn echtgenote Monique, konden vele vrienden en bekenden aanwezig zijn zonder dat Jaap iets in de gaten had.
Voor het slotlied van de dienst nam Stan Bosman, voorzitter van de IPV-OZVl, het woord. Hij memoreerde de vele verdiensten die Jaap gedurende de afgelopen ruim 25 jaar voor de kerk in Oost Zeeuws-Vlaanderen en het Dekenaat Zeeland heeft gehad en nog heeft.
Zo was hij van februari 1984 tot juni 1988 lid van de werkgroep liturgie van de parochie Hulst en lector van de basiliek vanaf dezelfde tijd tot januari 1990. Van november 1986 tot juli 1996 was hij secretaris van de Kerk/Parochie Hulst. De eerste helft van 1987 was hij voorzitter van de Actie Kerkepad Hulst van de NCRV. Van 1989 tot 1993 was hij voorzitter van de werkgroep volwasseneneducatie van de Regio IPV Zuid en van augustus 1989 tot juli 1995 secretaris van de Parochievergadering Hulst. Vanaf januari 1990 tot op heden is Jaap actief als cantor van de basiliek. Van 1992 tot 1997 was hij redacteur/samensteller van de Parochiebundel Hulst en van mei 1995 tot februari 2007 lid van de Diocesane Pastorale Raad. Hij heeft mede aan de wieg gestaan van de IPV OZVl en was vanaf oktober 2001 tot op heden daarvan penningmeester en sinds februari 2003 ook waarnemend secretaris. Verder is hij sinds augustus 2002 adviseur/taakveldbeheerder van de Kerkkoerier, de periodiek van onze regio. Incidenteel heeft hij , bij afwezigheid van de titularis, ook de rol van koster op zich genomen en foto’s gemaakt bij speciale gelenheden in de Kerk. Het moge duidelijk zijn dat dit alles heel veel inzet en tijd heeft gekost, met name de laatste 7 jaar in de gecombineerde functie penningmeester/ secretaris IPV OZVl. Jaap is geenszins van plan zijn activiteiten voor de Kerk stop te zetten. Zo is hij lid van het dekenaatsbestuur en blijft hij cantor van de basiliek. Ook gaat hij verder als adviseur van de redactie van de Kerkkoerier. Naast deze lijst met activiteiten, die op zichzelf al heel bijzonder is, roemde Stan Bosman de manier waarop Jaap deze heeft vervuld. Hij is altijd bereid te helpen, niets is hem teveel. Hij is een zeer toegewijde en hardwerkende persoon en heel precies en handig met de computer; vooral zijn rol als penningmeester van de IPV werd nog speciaal vermeld. Daarna werden Jaap de versierselen behorende bij de Orde van Sint Silvester opgespeld door deken Paul Verbeek, gevolgd door een daverend applaus van de vele aanwezigen. Dat Jaap blij verrast en vereerd ,oeft geen betoog. Daarna werd zijn echtgenote Monique nog in de bloemetjes gezet, niet allen vanwege hun 30-jarig huwelijk, maar ook vanwege haar steun aan Jaap en haar eigen vele werk voor de Kerk. Een drukbezochte receptie aangeboden door het jubilerende paar sloot deze bijzondere dag in stijl af.