090901 oecumenische kerkendagGezamenlijk vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar de kerkendag op zaterdag 25 september in Middelburg.

De kerken van Zeeland delen op diverse locaties in de binnenstad van Middelburg hun ‘verlangen en vertrouwen’ met elkaar en met anderen.

Toegang vrij. Tijd van 10.00 uur – ca. 16.30 uur.

De dag begint en eindigt in de Nieuwe Kerk met een meditatieve viering waarin o.a medewerking wordt verleend door de Bisschop van Breda, mgr. J.H.J.v.d. Hende en ds. P. Verhoeff, voorzitter van synode van de protestantse Kerk Er worden deze dag uiteenlopende activiteiten georganiseerd in de verschillende kerken van de binnenstad.
Zo is er een Groene kerk, een themakerk, een muziek en koorkerk (in de Hofpleinkerk) met aandacht voor vernieuwingen in de liturgie m.m.v. verschillende koren en cantorijen; er wordt een jongerenprogramma georganiseerd; er is een dialoogkerk, een stiltekerk met een Taizé- viering tussen de middag.
Er is ook een Spiritualiteitskerk waar o.a. gesproken zal worden over de dienst der genezing.
Er wordt een pelgrimage door de binnenstad gehouden.
In de Gasthuiskerk is er een gastvrije ontvangst met een ontmoetingsthema en met optredens van Rob Favier.
Voor de kinderen wordt er een apart programma georganiseerd, met zang, muziek en spel. In de Evangelisch Lutherse kerk wordt er gesproken over armoede en over leefbaarheid kleine kernen. Ook zal de tv-presentator, Leo Feijen, een workshop verzorgen. In de Wandelkerk zullen de derwisjen twee keer al dansend een optreden verzorgen.

Op het Abdijplein zullen de hele dag door vele instanties zich presenteren in de meer dan 30 kraampjes. Ook zal er een doorlopend programma zijn in een muziektent waarbij ook verschillende prominenten zullen worden geïnterviewd en optredens worden verzorgd. U kunt zich de hele dag aansluiten bij programma’s die uw aandacht trekken. Ook zullen er verschillende kerkelijke instanties, waaronder enkele boekuitgevers en landelijke kerkgenootschappen zich presenteren. Ook is de mobiele kerk te bezoeken. Al met al veel om u door te laten inspireren.

Organisatie vervoer van Hulst / Kloosterzande naar Middelburg:
Vanuit Zeeuws-Vlaanderen willen we de gelegenheid bieden om per touringcar naar Middelburg af te reizen. Wij willen eerst inventariseren wie hier gebruik van wil maken. Ook kunt u aangeven eventueel beschikbaar te zijn voor mogelijke carpooling. Zij die zich hiervoor op willen geven moeten zich aanmelden voor 1 augustus a.s.: per email: of bij .

Ten slotte wijzen we u op de meer uitgebreide informatie via de website: www.kerkendagzeeland.nl met telkens wisselende bijdragen zoals de column van de maand.

Deze dag is een initiatief van de Provinciale Raad van Kerken Zeeland, waarin 8 kerkgenootschappen participeren.