100617 viering martelaren van gorkumOp zondag 11 juli om 10.30 uur vindt er in de parochiekerk van Boschkapelle een eucharistieviering plaats, waarin aandacht besteedt wordt aan de martelaren van Gorkum.

Tijdens deze viering wordt de Relikwie van de Martelaren van Gorkum vereerd.

Tijdens de tachtigjarige oorlog veroverde Lumey met de watergeuzen op 1 april 1572 de eerste stad op de Spanjaarden: Den Briel. Daarna volgen er meer steden. Toen Gorkum werd ingenomen, werden priesters en kloosterlingen gevangen genomen. Zij werden, samen met andere geestelijken uit de omgeving (o.a. Dordrecht, Monster) op 9 juli 1572 opgehangen in Den Briel. Deze 19 martelaren werden in 1675 zalig en in 1867 door paus Pius IX heilig verklaard.

Een belangrijk deel van de relieken van deze 19 martelaren bevindt zich in de Sint-Niklaaskerk in Brussel.