hulst jansenius rondDit jaar is het vijfhonderd jaar geleden dat Cornelis Jansen in Hulst het levenslicht zag. Cornelis Jansen, meer gekend onder zijn Latijnse naam Cornelius Jansenius, werd een vooraanstaand theoloog, Bijbels humanist en hoogleraar en vooral een gedreven pastor en bisschop in een tijd van geloofshervorming en staatkundige verandering. Hij was derhalve een tijdgenoot en bekende van onder andere Filips II, Margaretha van Parma, Willem van Oranje en Alva.

Alle reden om stil te staan bij deze grote figuur uit Hulst.

Het initiatief van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten om Jansenius te herdenken is óók omarmd door het kerkbestuur van de Hulster Sint-Willibrordusbasiliek met steun van de gemeente Hulst zullen er verschillende activiteiten worden ondernomen:

• hulst jansenius boek kleinop zaterdag 6 november in de basiliek een academische zitting
  • op zondag 7 november zal een pontificale dienst in de basiliek plaatsvinden
  • in deze beide bijeenkomsten zal het Janseniusboek worden gepresenteerd en de inhoud worden toegelicht. Dan is dit boek ook te verkrijgen à € 17,50
  • in de loop van dit jaar worden tentoonstellingen ingericht rond het werk en de persoon van Jansenius in de Librije (in de voorkerk van de basiliek en is reeds geopend) en in het museum De Vier Ambachten, gelegen in de Steenstraat, en wel vanaf 22 oktober tot 15 november.