090907 open monumentendagDit jaar vinden ook weer in de diverse kerkgebouwen in de regio Oost Zeeuws-Vlaanderen de Open Monumentendagen plaats op zaterdag 11 september en voor de basiliek in Hulst geldt dat ook voor zondag 12 september.
Bij alle monumenten staan mensen klaar om nader informatie te geven en te adviseren. Op enkele plaatsen worden ook rondleidingen gegeven.

Op zaterdag zijn ook geopend: de protestantse kerken in Hulst en de kerk Hof ter Zande in Kloosterzande; bovendien de katholieke kerken in Kloosterzande, in Hengstdijk, Stoppeldijk, Boschkapelle en Lamswaarde. De Basiliek in Hulst is zowel op zaterdag alsook op zondag de gehele dag geopend. In het kader van het nationale thema van 2010: “De smaak van de 19e eeuw” wordt er bijzondere aandacht geschonken aan enkele fraaie monumentale voorwerpen uit de 19e eeuw zoals het historische raam van de Heilige Willibrord, de preekstoel, de communiebank, de biechtstoel, een altaarstuk van het voormalige hoofdaltaar alsook een monstrans uit de 19e eeuw. Tevens wordt liturgische rouwkleding uit de 19e eeuw tentoongesteld.

100824 monumentendagen in de basiliek van hulstDe Librije van de basiliek is tijdens deze dagen ook op alle uren vrij toegankelijk. Verder is er naast de vaste openstelling van de schatkamer ook een kleine tentoonstelling over bisschop Cornelius Jansenius en over het 75-jarig bestaan van de basiliek. Op zaterdag is er van 10.00-16.00 uur en op zondag van 13.00-16.30 uur is er ieder half uur een rondleiding door de basiliek. En alleen op zaterdag kan van 10 00-16.00 uur ieder uur onder begeleiding van een gids de toren worden beklommen. Hiervoor kan men zich aanmelden bij het VVV te Hulst. Vanwege de veiligheid kunnen er maximaal 12 personen mee, maar de beklimming is niet geschikt voor kleine kinderen en ook niet voor diegenen, die om welke reden dan ook m inde goed ter been zijn.

Op zondagmorgen is er in de basiliek om half elf de Eucharistieviering, die vanwege de jaarlijkse Ziekenzondag is voorbereid in samenwerking met de Zonnebloem en waaraan het Basiliekkoor haar muzikale medewerking verleent. Na de viering is er gelegenheid voor een koffieontmoeting.

Voor meer informatie over de monumentendag kunt u terecht op www.openmonumentendag.nl en bij het VVV te Hulst, telefoon: 0114-315221. Bij het VVV is ook het programma gratis verkrijgbaar.