210323 ChrimavieringHet is in ons bisdom al jaren gebruikelijk dat de chrismamis op woensdagavond in de
Goede Week telkens in een andere kerk wordt gevierd. Vorig jaar zou dat in Hulst zijn, maar door COVID-19 vond de viering uiteindelijk in de Bredase Sint-Antoniuskathedraal plaats. Ook dit jaar lukt het niet om de chrismaviering in Hulst te laten doorgaan.
Wederom zal de viering in Breda worden gehouden op woensdag 31 maart.

In overleg met het bisdombestuur heeft de bisschop besloten om de vicarissen en de pastoors van de parochies voor de chrismamis uit te nodigen. Dit onder meer vanwege het feit dat de priesters tijdens deze viering hun wijdingsbelofte hernieuwen. Hun aanwezigheid is dan ook op zijn plaats. Verder vertegenwoordigen zij hun eigen parochies, waardoor in feite toch heel het bisdom aanwezig is.

Alle andere gelovigen kunnen de chrismamis via livestream volgen. U kunt daarvoor naar de website van het bisdom gaan. Vervolgens klikt u op de link die naar de livestream verwijst en heeft u contact met de kathedraal. De livestream zal ongeveer een kwartier vóór het begin van de viering actief zijn.

In de chrismamis worden de oliën voor de catechumenen en de zieken gezegend, en wordt het chrisma gewijd. De pastoors zullen na de viering de oliën voor hun parochie direct meenemen.