Na de kerksluiting van St. Jansteen begin 2016 waren er nog maar beperkte mogelijkheden om samen te komen in een kerkelijke viering; eenmaal per maand in de Warande, de viering van Johannes de Doper en de kerst- en paasvieringen door plaatselijke verenigingen.
Tot 16 maart 2020 voelde de parochie zich op die wijze enigszins comfortabel. Daarna brak de coronapandemie uit. Zeven maanden lang waren er geen vieringen in St. Jansteen: niet in het gemeenschapscentrum en niet in de kapel van Maria ter Eecken in Kapellebrug. Stilte daalde neer over de parochie. Het voelt ongemakkelijk en roept vragen op als er tegelijkertijd in omliggende parochies wel mogelijkheden zijn om samen te vieren en te gedenken. Die vieringstilte is besproken met de pastores; dit jaar kon er nog één viering zijn. Dat werd de viering van Allerheiligen en Allerzielen, met de herdenking van de overledenen in het afgelopen jaar.

201102 St Jansteen–Dankbaar terugzienAllerheiligen – Allerzielen 2020 St. Jansteen

Op 27 oktober ging Pastoor Wiel Wiertz in de Warande voor in een aangepaste eucharistieviering. Twee tafels dienden als altaar. Het beeld van Maria, de kaarsen voor de overledenen van het afgelopen jaar, het beeld van Johannes de Doper, de paaskaars van vorig jaar en wat bloemen kleedden de ruimte sfeervol aan. Zingen mocht niet, dus werden de liederen gebeden. Ruimte voor de communie was er enkel voor de pastoor.

Kerkgangers kregen ruim vooraf een persoonlijke uitnodiging. Enkelen moesten afzeggen wegens ziekte en enkelen uit angst om corona op te lopen. Uiteindelijk beleefden eenentwintig personen een warme en intieme viering. Met een klein groepje ging het na de viering naar het kerkhof om de graven met wijwater te zegenen en de overledenen te gedenken.

In de viering zijn de namen genoemd van hen die afgelopen jaar zijn gestorven. Voor ieder van hen was er een kaars, maar ook was er een kaars voor de vergeten plaatsgenoten en een voor de naamloos gestorvenen. Bij de voorbede zijn er ook intenties voorgebeden.
Fijn dat er uiteindelijk weer eens een viering in de gemeenschap plaats kon vinden. Dankbaar houden we de herinnering vast.

201102 St Jansteen–Dankbaar terugzien 2
aan het kerkhof: Dini Backx,
pastoor Wiel Wiertz en met het
wijwater Hilaire Wöginger

201102 St Jansteen–Dankbaar terugzien 3In principe wil St. Jansteen de draad van de vieringen in januari 2021 weer oppakken; elke tweede donderdag van de maand om 10.30 uur in de Warande. Het blijft mogelijk intenties voor vieringen in St. Jansteen op te geven via het secretariaat van de parochie, Hoofdstraat 4A. Hoe die vieringen ingevuld gaan worden is nog onderwerp van gesprek.

Onder de gestorven bewoners van St. Jansteen was ook een aantal bewoners van de Baronie, de woongemeenschap voor de zorgvragende medemens. Zij werden vertegenwoordigd door enkele vrijwilligers.

Overleden zijn van november 2019 tot oktober 2020:
Gerda van Rattingen; Edith de Bakker - Seghers; Ben Holla; Georg Pollet; Madeleine Inghels - Bruggeman; Dina Jansen; Corrie Dierx - van Helden; Hilde van Driessche - Ferket; Johanna Rombout - Ivens; Marianne de Kind - de Poorter; Hans Kerklaan; Vincent van Waes; Cees Hollemans; Maarten van Dixhoorn; Lenni Lockefeer; Juliëtte van Remortel - Pieters; Maria d’Hollander; Remonda de Schepper; Denise Burm - Aerts; Arcène Ringoot; Henriëtte Asselman - van Gassen; Marie-Louise Weemaes - Mortier; Maria Weesepoel - Pluijm; Nicolaas Gijsel; Aloysius van Dorsselaer; Pieter Koster; Hubertus Remijn; Lydia van Waterschoot - Janssens; Toke Alard; Cecile Naessens - Staal

Met elkaar gaan we het avontuur aan, echt niet wetende wat de toekomst brengen zal, maar er wel reikhalzend naar uitzien. Benieuwd wat God voor ons in petto heeft.