200422 Sibusiso ontvangt 16750 euroVoor het eerst met drie parochies
We gingen als drie parochies in de vastentijd 2020 enthousiast van start in Zeeuws-Vlaanderen om campagne te voeren voor Sibusiso in Tanzania. De lat werd hoog gelegd: €50.000 zouden we willen inzamelen. Iedereen was goed voorbereid, iedereen stond in de startblokken, enkele activiteiten werden al uitgevoerd. En toen daalde ook het coronavirus meedogenloos op de vastenactie neer. Prachtige evenementen moesten worden afgeblazen: het orgelconcert in Terneuzen, de boekenbeurs in de basiliek in Hulst, de hobbybeurs in Oostburg en nog een heleboel andere activiteiten. De tweedehandskledingwinkel in Sas van Gent moest vervroegd noodgedwongen de deur sluiten. De gewenste opbrengst bleef ver uit het zicht: 20-25% maximaal van de €50.000 is de bijgestelde verwachting. Ver onder norm van 75%, die vastenactie hanteert om eventueel uit hun eigen kas wat bij te leggen voor ons Sibusiso project. Ook al kan er tot 1 oktober 2020 nog via de bank gegeven worden aan de Vastenactie, het verlies kan niet meer worden goedgemaakt.

Vastenactie draait om mensen
Meer dan ooit werd dit jaar duidelijk dat vastenactie staat of valt bij de inbreng van mensen: vrijwilligers en gulle gevers. De activiteiten in Zeeuws- Vlaanderen worden voorbereid en uitgevoerd door honderden vrijwilligers. En veel activiteiten brengen mensen bij elkaar. Ze eten samen, ze luisteren samen naar muziek, ze genieten van het bezoek aan de hobby- en boekenbeurs. Maar menselijk contact was door de maatregelen van de overheid niet mogelijk. En dat menselijk contact is nodig om deze activiteiten goed voor te bereiden en uit te voeren. Vrijwilligers mochten geen risico op besmetting lopen. En ook alle bezoekers aan de evenementen wilden we niet in gevaar brengen. Niemand zit te wachten op een ontmoetingsmaaltijd waar je anderhalve meter uit elkaar moet zitten en met kunst- en vliegwerk de maaltijd serveert. Niemand zat te wachten op een orgelconcert waar maar twintig mensen naar mochten luisteren. Op de basisscholen konden we niet terecht om hen ook bij de Vastenactie te betrekken. We hebben dus samen besloten om bijna alle Vastenactie-activiteiten te stoppen.

Sibusiso niet de klos van het coronavirus!
Hoewel we dit jaar maar op beperkte schaal actie hebben kunnen voeren, zal Sibusiso van ons uit geen financiële schade ondervinden. Alle bijdragen, die vanuit Zeeuws-Vlaanderen zijn gegeven blijven bestemd voor Sibusiso. Ze hebben de keuze om dat dit jaar al te besteden, maar ze mogen deze bijdragen ook bewaren voor volgend jaar. In 2021 komt het dan bovenop de €50.000, die we in 2020 ook al wilden verwerven. Ook heeft Sibusiso al een voorschot ontvangen van maar liefst €16.750. Dit bedrag kunnen ze besteden in 2020 of in 2021.
Maar het beste nieuws is toch dat de Landelijke Vastenactie het jaar 2020 niet meetelt, als een jaar waarin we een eigen project steunden. Normaal mag je van de Landelijke Vastenactie drie jaar een eigen project steunen, maar nu mogen we ook in 2021, 2022 en 2023 Sibusiso blijven helpen. Dat is buitengewoon goed nieuws voor de mensen in Tanzania, die zo gebaat zijn met de hulp van Sibusiso.

Namens  de drie vastenactiegroepen,
Niek van Waterschoot.