200220 benefietconcertDe Grote Kerk van Terneuzen is op vrijdag 13 maart 2020 het decor voor een bijzonder benefietconcert voor stichting Sibusiso in Tanzania. Zeeuws-Vlaamse organisten spelen op het grote Valckx & Van Kouteren-orgel. De benefietavond is een initiatief van kapelaan Jochem van Velthoven uit Terneuzen en organist Marcel Mangnus uit Hulst.

Het Benefietconcert wordt georganiseerd in het kader van de jaarlijkse Vastenactie. Het is dit jaar voor het eerst dat de drie Zeeuws-Vlaamse parochies hiervoor samenwerken. De opbrengst van de avond gaat naar Sibusiso in Tanzania. Stichting Sibusiso is opgericht door Henk en Atty Hammer-Roos uit Terneuzen. Zij zetten zich op tal van manieren in voor lichamelijk en geestelijk gehandicapte kinderen in Tanzania. Ze bouwden bijvoorbeeld een hulpcentrum en bieden gerichte zorg aan. Zo krijgen deze kinderen een kans op een waardig leven.

Voor divers publiek
De mix van Zeeuws-Vlaamse organisten belooft de concertbezoekers een veelzijdige avond. De uitgenodigde organisten zijn van zowel protestantse, katholieke als gereformeerde huize. De deelnemende organisten zijn Kapelaan Jochem van Velthoven, Marcel Mangnus, Bram van Wijk, Frank Kolijn, Rolf Wolfensberger, Erwin Neve, Jan Neeteson en Jan Oppeneer. Ieder speelt ongeveer een kwartier op het orgel, zodat het programma geschikt is voor een groot, divers publiek. Toegang is gratis, maar de organisatie hoopt op gulle giften voor het project in Tanzania. Aanvang: 20.00 uur. In de pauze is er koffie en lekkers.