Vrijdag 22 mei organiseert het bestuur van de Koorkring Zeeuws-Vlaanderen weer haar jaarlijkse Zangavond. Thema dit jaar is ‘Zend uw Geest’. We zijn te gast in de Parochie van de H. Maria Sterre der Zee (Oost Zeeuws-Vlaanderen) en we komen samen in de kerk van Sint Jansteen.

Vanaf 19.00 uur bent u van harte welkom en staat de koffie/thee gereed. De Zangavond is voor iedere belangstellende vrij toegankelijk, koorzanger, organist, dirigent, pastor….

Op de vijftigste dag van Pasen vieren we het hoogfeest van Pinksteren. De naam Pinksteren komt van het Griekse woord pentèkostè dat vijftigste betekent. De kerk viert met Pinksteren de voltooiing van Pasen door de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen. Volgens het evangelie van Johannes belooft Jezus zijn apostelen op de avond voor zijn lijden en dood dat Hij hen de Geest zal zenden. De Geest zal hen voor altijd met Vader en Zoon verbinden en hen helpen getuigenis af te leggen over de verrezen Jezus. Volgens de Handelingen der Apostelen daalde de Geest uiteindelijk inderdaad op de apostelen neer.

Met de gedacht uit Johannes 20, 19-23 waar Jezus tot de apostelen zei: ‘Ontvang de heilige Geest' en hen zo uitzond over de wereld, komen wij samen om liederen te zingen over de Heilige Geest. Liederen die bruikbaar zijn voor Pinksteren, maar ook voor het viering van het Vormsel, waar de Geest neerdaalt op de kinderen die het sacrament ontvangen.

De zangavond staat ook dit jaar onder leiding van Ignace Thevelein en Marcel Mangnus.

Ignace Thevelein is verantwoordelijke voor kerkmuziek in het Belgische bisdom Brugge en bestuurslid van Koor en Stem. Daarnaast maakt hij deel uit van de redactie van de Vlaamse liedbundel ‘Zingt Jubilate'.

Marcel Mangnus is organist van de H. Willibrordusbasiliek te Hulst en adviseur van het koorkringbestuur.

Tijdens de zangavond zullen liederen uit de Vlaamse zangbundel ‘Zingt Jubilate' de revue passeren, die iedereen in eigen parochie/geloofsgemeenschap kan gebruiken. De avond is dus uitermate geschikt om uw repertoire uit te breiden. Voor de deelnemers zijn er geen kosten verbonden aan de avond.