151006 Misdienaarsweekend in BredaVrijdag 25 september: Ik werd door mijn moeder naar Breda gebracht. We moesten om 19.00 uur in Breda zijn. Wij waren er om ongeveer 18.45 uur in Breda, op tijd dus. Ik was de enige uit Hulst. We moesten onze bedden en slaapzakken goed leggen en weet je waar wij sliepen? In de kerk! Maar het was geen (k)oude kerk, maar een nieuwe kerk met vloerverwarming. Er waren heel veel misdienaars, volgens mij zelfs 42. Ze kwamen overal vandaan: Heinkenszand, Teteringen, Breda, Hulst en nog veel meer plaatsen. We gingen kennismaken met elkaar en spelletjes doen. Er was ook een meisje van ongeveer 10 jaar oud en die had heimwee of iets dergelijks denk ik, want ze moest de hele tijd huilen, maar ze bleef wel. Wat een doorzetster! We gingen ook nog een spel doen waar je moest proeven en ruiken en toen ik moest proeven, had ik rietsuiker. Lekker! Toen gingen we om 22:00 uur naar bed. Maar er waren natuurlijk weer kinderen die lawaai en rare geluiden maakten. Maar toen de leiding kwam kijken was het stil.

Zaterdag 26 september: Ik word om 7.30 uur wakker, dus best vroeg. Ik dut in tot 8.30 uur en dan is het tijd om op te staan. Ik kleed me aan en ga naar Pascal, m'n vriend die ik op het misdienaarsweekend van vorig jaar al had ontmoet, om die wakker te maken. Om 9.00 uur gaan we ontbijten en wat heb ik toch een honger. Ik eet zo 5, 6 boterhammen op. Dan vertelt pastor Ineke dat we boterhammen moeten pakken voor de lunch, omdat we de hele dag weggaan. Oké dan. Tanden poetsen en dan moeten we klaar staan. Ze vertelt ons dat we naar Nemo in Amsterdam gaan! Ik heb dan al een groepje gevormd met aardige kinderen: Anja, B'Elanna, Chayenne, Lieke, Jeroen, Pascal en natuurlijk ik! We doen veel leuke dingen en doen veel leuke proefjes. Dan keren we terug naar Breda. We eten friet met knakworstjes en appelmoes. Heel lekker. We gaan dan nog spelletjes doen. ‘Schipper mag ik over varen?' en ‘Annemaria Koekoek'. We gaan nog een film kijken als we onze pyjama's aan hebben. We kijken dan naar de film ‘Big Hero 6'. Dan gaan we weer slapen. En weer is er lawaai. Nu zegt Carlo, die 15 is, tegen de lawaai kinderen: “Jullie gaan nu je mond houden, in je bed liggen en slapen. Nu kan ik slapen.

Zondag 27 september: ik heb waarschijnlijk diep geslapen, heel diep. Want ik word om 8.00 uur wakker. Geen probleem, maar ie-de-reen is aan het kletsen. En dan ook kei en keihard. Dan gaan we weer ontbijten en weer een spelletje doen. Moordenaartje en De Vergadering. Als ik beneden kom zie ik mijn ouders staan met mijn -pij en misdienaars kruisje. Die was ik op vrijdag vergeten. Dan gaan we omkleden en pastoor Wiertz is er dan ook al. Ik ben de enige uit Hulst en pastoor Wiertz zegt: “kijk, dat is Jeroen, en die helpt mij met dienen in Hulst.'' Waarop een meisje in m'n buurt zegt: “Maar er is toch niemand uit Hulst!?” En dan zeg ik: “Maar ik kom wel uit Hulst, maar mijn buurjongen en buurmeisje zijn er niet, die waren er vorig jaar ook." Dan begint de mis. Ik moet eigenlijk niet zo veel doen. Alleen in een kring bij het ‘Onze Vader' en op het laatst was het slotlied veranderd, maar dat wist pastoor Wiertz niet. Het werd: ‘Handjes Draaien' van K3. Alle misdienaars moesten gaan staan en in een rij door de kerk lopen met hun handen steeds draaiende. Dat was het einde van het misdienaarsweekend. Ik vond het harstikke leuk en ik ga zeker weten volgend jaar ook!

Jeroen Muller, misdienaar H. Willibrordusbasiliek Hulst