logo parochies Zeeuws VlaanderenHulst, 26 februari 2021

Aan: de parochianen in Zeeuws-Vlaanderen

Van: pastoraal team en parochiebesturen van de parochie H. Maria Sterre der Zee, Elisabeth-parochie en parochie H. Andreas

Betreft: ‘Samen op weg naar Pasen’

Beste parochianen,

We openen deze brief met een korte tekst uit het voorwoord van Leo Feijen in het gebedenboek ‘Van Maria Lichtmis tot Pinksteren’: ‘Het goede fluistert en het kwade schreeuwt. En die schreeuw is bijna elk uur van iedere dag te horen en te zien. Want het virus blijft ons geselen en maakt ons moedeloos.’ En inderdaad, we moeten nog steeds alert zijn, opletten en ons houden aan de maatregelen.

Tijdens de persconferentie van afgelopen dinsdag zijn er enkele versoepelingen aangekondigd, maar de avondklok blijft van kracht tot maandagmorgen 15 maart om 4.30 uur. De laatste dagen zien we ook dat de besmettingen stijgen. De derde golf komt eraan volgens het RIVM.

Vanaf het begin van dit jaar hebben we het aantal weekendvieringen in onze parochies afgeschaald en teruggebracht naar één viering per parochie. Daarmee hebben we meer gedaan dan moest, maar zijn we ook solidair met de vele getroffen sectoren om ons heen. U kent allemaal vast de voorbeelden wel. En ook komende maand houden we om die reden vast aan één weekendviering per parochie. Mocht u het nog niet weten, de vieringen zijn op zondag in: Aardenburg om 9.15 uur – Terneuzen om 11.00 uur – Hulst om 11.00 uur.

Door de week vieren we volgens het rooster. Er zijn dan vieringen in de Elisabeth-parochie en in de parochie H. Maria Sterre der Zee. U bent van harte welkom in de vieringen door de week. We vragen u ook dan rekening te houden met alle maatregelen: reserveren, handen ontsmetten, mondkapje dragen, geen samenzang.

plaatsdagtijd

Terneuzen
Lamswaarde
Nieuw-Namen
Hengstdijk
Clinge
Hulst

elke dinsdag en donderdag van de maand
3de maandag van de maand
4de vrijdag van de maand
2de en 4de maandag van de maand
elke dinsdag in maart
elke woensdag en
1ste en 3de vrijdag van de maand

8.30 uur
19.00 uur
10.00 uur
19.00 uur

We zijn, met beperkingen, samen op weg naar het hoogfeest van Pasen. Eind maart vieren we Palmzondag. In de drie kerken zullen dan de palmtakken worden gezegend. Aan de verschillende geloofsgemeenschappen wordt gevraagd om de takken naar de kerk te brengen, waar de parochie die zondag samenkomt. Op een later tijdstip kunt u dan een palmtakje ophalen. Houd de informatie van uw eigen parochiekern hiervoor in de gaten. In de Goede Week zijn er steeds om 19.00 uur vieringen in de drie parochiekerken. Het rooster voor de vieringen van paaszondag moet nog worden besproken. Eind maart zullen we u daarover berichten, aan de hand van de laatste ontwikkelingen.

Omroep Hulst zendt de kruisweg uit op Goede Vrijdag (15.00 uur) en de paaswake op paaszaterdag (21.00 uur). Die wordt op paaszondag om 11.30 uur herhaald. Zoals bekend, is er iedere zondag om 10.00 uur een eucharistieviering op NPO 2 vanuit een kerk ergens in het land. Sinds afgelopen Kerst is het ook mogelijk om de vieringen vanuit de Emmaüskerk in Terneuzen online te volgen via kerkdienstgemist.nl. Vul bij ‘Vind uw kerk en kijk of luister mee’ Terneuzen in en scrol in de lijst naar de Emmaüskerk. Klik vervolgens op ‘naar kerk’ en u komt op de pagina van de Emmaüskerk. Meer informatie over de viering vindt u daar.

Laten we letten op én zorgen voor elkaar!

Namens het pastoraal team en parochiebesturen,
pastoor W. Wiertz