180626 Maria OmmegangVoor de 74ste keer trok de Maria Ommegang door de binnenstad van Bergen op Zoom. Een kleurrijke devote stoet ter ere van Maria met als thema: 'Maria, baken van hoop'. De traditie is geboren na de Tweede Wereldoorlog als dankbaarheid dat Bergen op Zoom van groot oorlogsgeweld gespaard is gebleven. Sindsdien worden elk jaar de Zeven Vreugden van Maria uitgebeeld door declamatoren en declamatrices, al dan niet ondersteund met muziek.

Zo’n vier jaar geleden kregen we als Zeeuws-Vlaamse parochie de vraag om met onze Staakmaria’s te gast mee te lopen in de stoet. Zo togen we traditiegetrouw ook dit jaar met 8 mensen naar Bergen op Zoom voor een aantal hoogtepunten.

Zo starten we met een eucharistieviering, voorgegaan door pastoor Verbeek en diaken Foesenek. Het thema: ‘Maria, baken van hoop’was dit jaar wel een heel toepasselijk onderwerp. Hoop en wanhoop, hoe verbind je dit aan elkaar? De pastoor had hier geen moeite mee. In de Sinterklaastijd zijn alle kinderen en volwassenen in blijde verwachting. Zij hopen op een cadeautje. Laat die boot maar komen. De laatste weken echter worden er juist boten geweerd. Boten vol met vluchtelingen zijn nergens welkom. Kinderen worden van hun ouders gescheiden, kinderen worden in kooien opgesloten. Dit is geen hoop, maar wanhoop. Pure wanhoop. Hoe gaan wij hier eigenlijk mee om? Wij mogen met Maria zeker dankbaar zijn voor onze vrijheid. Maria, die op een of andere manier een lichtpuntje geeft. Laten we hopen, dat wanhoop plaats maakt voor hoop.

's-Middags moesten we ons in het Markiezenhof klaarmaken voor de Ommegang, maar niet voordat we een kijkje mochten nemen in de oude kazerne, waar zo’n 800 mensen zich aan het kleden waren en werden geschminkt om mee te kunnen lopen. Wijzelf liepen als gast mee op het eind van de stoet. Voordat wij konden gaan lopen en alle groepen voor ons uit op weg waren gegaan, waren we al een uur verder. Een indrukwekkende stoet, waarbij heel veel mensen de stoep stonden om dit mee te maken. Na twee uur kwamen we terug in de kerk, waar de Staakmaria’s vanaf 31 mei waren tentoongesteld. Na een korte viering gingen we moe maar voldaan terug naar huis. Onze Staakmaria’s hebben weer mee naar huis genomen en ze staan weer op de vertrouwde plaatsen.

Ook u kunt volgend jaar zelf deelnemen. De 75ste keer ommegang wordt op een bijzondere manier gevierd. De organisatie is hier al een tijdje mee bezig. Welkom op 30 juni 2019 in Bergen op Zoom als bezoeker of misschien als drager. U kunt zich als drager opgeven bij het secretariaat van de parochie Hulst.