liesen j pastorMgr. J. Liesen heeft bij gelegenheid van de eerste vijf jaar die hij volmaakte als bisschop van Breda een pastorale brief geschreven. Hierover werd al eerder bericht. In die brief haakt de bisschop enerzijds aan bij het beleid zoals dat zich in ons bisdom ontwikkelde. Vervolgens schetst de bisschop in drie stappen hoe hij met ons allen de toekomst tegemoet wil gaan. Allereerst de persoonlijke relatie met God: leven van binnenuit. Een eerste stap naar de toekomst is het gezamenlijke gebed om Gods hulp. De toekomst van de parochies is nooit alleen mensenwerk, en dat besef mag vorm krijgen in een programma van gebed, van het actief vieren van de sacramenten. Cijfers kunnen ontmoedigend zijn, maar de komst van de H. Geest verandert alles, brengt hoop en vindingrijkheid. Ten tweede de bewuste keuze: weet wat je in huis haalt. Een tweede stap naar de toekomst is daarom een verder programma van geloofsverdieping en sociale betrokkenheid, aansluitend bij de vele initiatieven in ons en in andere bisdommen. Geloven is een volwassen keuze en daarvoor moet een aanbod ontwikkeld en uitgebouwd worden. De derde stap is de betrokkenheid op de ander: een wisseling van perspectief. Hiervoor ontwikkelen we verder een programma van uitnodiging en ontmoeting met iedereen van goede wil. In het evangelie lezen we de parabel van het verloren schaap: de herder laat er 99 achter om het ene schaap te vinden. Het lijkt onverantwoordelijk om er 99 achter te laten, maar het gevaar is dat er elke keer eentje verloren raakt, de een na de ander en dan blijft er niemand over. De herder moet dus altijd het ene verloren schaap zoeken, ook als de 99 het onverstandig vinden.

Tot slot roept de bisschop ons allen op om niet bang te zijn om in deze tijd ons geloof te beleven en door te geven.

De brief van de bisschop is voor wie dat wil, als boekje door het bisdom uitgegeven, beschikbaar via het parochiesecretariaat, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur via T 0114 310685.